SPOLEK ZÁMEK BRTNICE
pořádá
MOZARTOVY KVARTETY PRO FLÉTNU A SMYČCOVÝ TRIO
Hudební sál zámku Brtnice
- června 2022 v 19 h.
Claudi Arimany (Španělsko), flétna
ŠEVČÍK TRIO
Pavla Tesařová, housle
Matouš Hasoň, viola
Martin Houdek, violoncello
CLAUDI ARIMANY, flétna
Claudi Arimany se narodil v Granollers (Barcelona, Španělsko). Je považován za jednoho z nejprestižnějších katalánských sólistů s významnou kariérou skvělé mezinárodní projekce.
Vždy vystupoval jako sólista spolu s umělci jako J.P. Rampal, M. Maisky, M. Nordmann, F. Ayo, N. Zabaleta, V. dels Àngels, C. Orbelian, V. Pikaisen, M. Larrieu, J. Suk, A. Nicolet, J.J. Kantorov, A. Marion, C. Scimone, P. Lukas Graf, Borodin Quartet aj. na pozvání nejvýznamnějších orchestrů jako Anglický komorní orchestr, Komorní Berlínská filharmonie, Wiener Hofburg Orchestra, China National Symphony Orchestra, New York Philharmonic Virtuosi, Budapest Franz Liszt, Israel Sinfonietta, Paris Orchestral Ensemble, Zagreb Soloists, Orq. Bach z Mnichova, Symfonický orchestr hlavního města Prahy (FOK), Mezinárodní orchestr Itálie, Moskevský komorní orchestr, Stuttgarter Kammerorchester, Amadeus Chamber Orchestra, Sofijská filharmonie, Pražský komorní orchestr, Berliner Kammerorchester, Komorní orchestr Evropské unie, I Virtuosi Italiani, Münchner Kammerphilharmonie a Česká filharmonie mimo mnoho jiné.
Claudi Arimany koncertoval prakticky ve všech zemích Evropy, stejně jako v Rusku, Spojených státech, Kanadě, Brazílii, Izraeli, Libanonu, Kazachstánu, Thajsku, Číně, Japonsku atd., vystupoval ve velkých koncertních síních, jako je Chicago Symphony Hall, Washington Library of Congress, Carnegie Hall v New Yorku, Boston Simphony Hall, Amsterdam Concertgebouw, London Wellington, Bonn Beethoven House, Akademie Franze Liszta v Budapešti, Teatro Real a Auditorio nacional v Madridu, Chopin Auditorium ve Varšavě, Hofburg Redoutensaal, Konzerthaus a Muskverein ve Vídni, Beijing National Concert Hall v Pekingu, Hollywood Bowl v Los Angeles, Tchaikowsky Hall v Moskvě, Rudolfinum a Smetanova síň v Praze, Gasteig a Hercules Saal v Mnichově, Kolarak v Bělehradě, Lieder ve Stuttgartu, Théâtre Champs Elysées, Salle Pleyel a Salle Gaveau v Paříži nebo Suntory Hall a Bunka Kay Kan v Tokiu.
Má rozsáhlou diskografii s více než čtyřiceti CD pro firmy SONY Classical, NOVALIS, DENON, SAPHIR, DELOS Int., CAPRICCIO atd.
Claudi Arimany, považovaný Jean Pierrem Rampalem za jednoho z největších flétnistů své generace, byli společníci po mnoho let na jevištích po celém světě a dokázali, že jsou dědici stylu interpretace a porozumění hudebnímu umění.
Claudi Arimany používá na svých koncertech slavnou zlatou flétnu W.S. Haynes od Jean Pierre Rampala.
„Claudi Arimany je podle mého názoru jedním z nejlepších flétnistů své generace. Je jedním z těch virtuózů, kteří dávají techniku, zvukovost a barvy frází do služeb muzikálnosti a citlivosti, což není v rukou mnoha lidí“.
Jean Pierre Rampal
„Claudi Arimany má krásný zvuk a zářivou osobnost jako interpret. Hrál v Boston Simphony Hall se skutečnou vášní a velikostí“.
The Boston Globe – USA Richard Dyer
ŠEVČÍK QUARTET (TRIO) + FOTKA TRIO MÁM JÁ
Ševčík Quartet vznikl v červnu roku 2020 v Praze. Od začátku hraje kvarteto v tomto složení: 1. housle – Pavla Tesařová, 2. housle – Michael Foršt, viola – Matouš Hasoň, violoncello – Martin Houdek. Kvarteto studovalo od roku 2020 na Pražské konzervatoři pod vedením Radka Křižanovského (Apollon Quartet) a v roce 2021 plynule navázalo na svá předchozí studia na Akademii múzických umění v Praze pod vedením Štěpána Ježka (Bennewitz Quartet).
Zakládající členové kvarteta jsou předními interprety mladé hudební scény. V červnu 2021 získali 1. cenu na soutěži Talents for Europe, dostali se do semifinále soutěže Pražské jaro a také do finále italské soutěže Societa Umanitaria. Ševčík Quartet se zúčastnil i několika mistrovských kurzů, ve Francii na Musique ala Flaine pod vedením Marie Chilemme (Quatuor Ebene), v Německu na Jenuesses Musicales Deutschland (Cuarteto Casals), na Akademii múzických umění v Praze pod vedením Rainera Schmidta (Hagen Quartet). Soubor se též zúčastnil projektu organizovaného společností Musethica v Barceloně, kde opakovaně vystoupil mj. s Brahmsovým sextetem společně s Jonathanem Brownem a Ericou Wise. Ševčík Quartet se rozvíjí pod dohledem hráčů z nejlepších českých i zahraničních komorních souborů, kromě Štěpána Ježka také Petra Holmana (Zemlinsky Quartet), ze zahraničí Güntera Pichlera (Alban Berg Quartet), Jonathana Browna (Cuarteto Casals) a Yovana Markovitche (Quatuor Danel) a dalších.
PROGRAM:
Kvartet G dur KV 285a Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Andante
Tempo di Menuetto
Kvartet C dur KV 285b Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Allegro
Andantino con variazioni
PAUZA (20 min.)
Kvartet A dur KV 298 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Andantino s variacemi
Menuetto-Trio
Rondeau: Allegretto grazioso
Kvartet D dur KV 285 Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Allegro
Adagio
Rondeau: Allegretto
TEXT K PROGRAMU:
Mozartovy flétnové kvartety v brtnickém zámku
Mladičký Wolfgang Amadeus Mozart navštívil poprvé Vídeň na podzim roku 1762. Byla to pro něj již druhá z cest, které s velkým úsilím a péčí organizoval jeho otec Leopold a na niž se tentokrát vydala celá rodina. Jedno z prvních vystoupení zázračně nadaného šestiletého chlapce a jeho o málo starší sestry se odehrálo ve vídeňském paláci rodiny Collalto. Nebylo ovšem nic výjimečného na tom, že hrabě Vinciguerra Thomas Collalto (1710–1768) ve svém paláci pořádal hudební akademii. Podobně jako jeho otec si totiž mezi svými hudebníky udržoval zdatnou kapelu a do hudební historie se zapsal i svými kontakty s Antoniem Vivaldim. Hlavním sídlem této větve Collaltů byla tehdy Brtnice na Moravě. O skvělé hudbě provozované tehdy v brtnickém zámku i ve vídeňském paláci nás informuje pozoruhodný hudební inventář z poloviny 18. století, v němž je evidováno více než tisíc skladeb. Významnou část tohoto repertoáru tvoří komorní hudba, jaké je věnován rovněž dnešní koncert. Mozartovo jméno ovšem v brtnickém hudebním inventáři ještě nenajdeme, a také znamenité flétnové kvartety, stojící na programu dnešního večera, pocházejí až z pozdější doby.
Flétnové kvartety Mozart začal komponovat za svého pobytu v Mannheimu v zimě 1777–78. Flétnista mannheimského orchestru Johann Baptist Wendling mu totiž zprostředkoval zakázku na zkomponování několika skladeb se sólovou flétnou pro jistého Ferdinanda Dejeana. Když Mozart svého zákazníka v dopise otci označoval jako indiána, bylo to proto, že Dejean předtím působil jako chirurg holandské východoindické společnosti. Nabyté jmění pak mimo užíval k pěstování své záliby, totiž hře na flétnu, které tak svým způsobem vděčíme nejenom za obě Mozartova flétnová kvarteta G dur a D dur, ale také za oba Mozartovy flétnové koncerty. Kvartet C dur naproti tomu vznikl až o několik let později, v době, kdy Mozart ve Vídni pracoval na svém Únosu ze Serailu. Dobou svého vzniku poslední pak je kvartet A dur, jenž pochází až z roku 1786 a byl pravděpodobně zkomponován pro domácí muzicírování u Mozartova přítele Gottfrieda Jacquina.
V obrovském a nesmírně působivém oceánu Mozartovy tvorby představují flétnové kvartety jen drobné kapky, pro flétnisty se však jedná o základní díla repertoáru. Navzdory Mozartově tradované nechuti k tomuto nástroji, tolik oblíbenému mezi amatéry, se jedná o skladby atraktivní jak pro samotné hráče, tak pro posluchače. Ne zcela obvyklý dvouvětý půdorys obou kratších kvartet vůbec neznamená, že by se jednalo o nedokončené kusy. Kvartet A dur skrývá řadu narážek na vídeňský hudební život své doby, téma úvodních variací totiž vychází z písně, kterou využil i Giovanni Paisiello ve své tehdy právě úspěšně uvedené opeře La gare generose. O dobrém skladatelově rozmaru pak vypovídá i žertovná poznámka připsaná u tempového označení poslední věty – „Allegretto grazioso, mà non troppo presto, pero non troppo adagio. Cosi-cosi, con molto garbo ed espressione“, tedy „Poněkud rychleji a půvabně, ale ne příliš rychle, ale ani příliš pomalu. Třeba takto, tak, s největší elegancí a výrazem.“ Za zvláštní upozornění stojí také pomalá střední věta kvartetu D dur, který dnešní koncert uzavře – bezesporu totiž patří k nejpůsobivějším sólům celého flétnového repertoáru.
Václav Kapsa
Zámek Brtnice opět ožije hudbou. Vystoupí slavný Španěl se zlatou flétnou.
Zlatá flétna, která kdysi patřila slavnému francouzskému flétnistovi Jeanu Pierru Rampalovi, zazní 24. června od 19 hodin na zámku Brtnice na Jihlavsku. Zahraje na ni Španěl Claudi Arimany. Koncert konaný v Hudebním sále Brtnického zámku se koná v rámci série pořádané na této unikátní kulturní památce, přímo pod erbem Vinciguerry Thomase Collalta – šlechtice, který ve Vídni organizoval první koncert šestiletému W. A. Mozartovi.
Zámek v Brtnici byl součástí panství severoitalského rodu Collalto. A právě této rodině věnoval slavný Antonio Vivaldi své poslední houslové koncerty. Zazněly na loňském koncertě, při němž se do Brtnice sjeli potomci Collaltů z celé Evropy. Toto hudební setkání bodovalo v anketě Zlatá Jeřabina Kraje Vysočina, kdy se ze všech kulturních akcí umístilo na 2. místě. Také letos se očekává početná účast rodiny Collaltů; koncerty jsou ale přístupné široké veřejnosti. Claudi Arimany zahraje 24. 6. společně se Ševčíkovým triem Mozartovy flétnové kvartety.
https://www.claudiarimany.com/curriculumang.html
Fotky: Pavel Juráček